Głębia kolorów w grafice rastrowej a ilość zajmowanej pamięci
Na podstawie informacji z pobranych bitmap
programy komputerowe jak np. przeglądarka internetowa generuje
wyświetlany obraz na stronie internetowej. Oznacza to że
zdjęcie bardziej szczegółowe, zawierające więcej detali
i lepszą głębie kolorów zajmuje więcej informacji i tym
samym więcej miejsca na dysku.
Dlatego tak ważne jest dopasowanie odpowiednie tych elementów
chociażby w sklepach internetowych (optymalizacja, kompresja
zdjęć) by nie marnować zasobów swojego serwera, miejsca na
dysku czy też limitu transferu użytkowników mobilnych.
Jak wyglada bitmapa?
Głębia koloru | Bajty na piksel | Liczba możliwych kolorów | Format umożliwiający |
---|---|---|---|
1 bit Grafika liniowa |
1 / 8 bajta na piksel (czyli 1 bit na piksel) | 2 kolory, obrazy czarno-białe | TIF, PNG |
8 bit Indeksowane kolor |
do 1 bajta na piksel | 256 kolorów, popularne rozwiązanie w GIFach i plikach PNG | TIF, PNG, GIF |
8 bit Odcieni szarości |
1 bajt na piksel | 256 odcieni szarości | JPG, TIF, PNG |
16 bit Odcieni szarości |
2 bajty na piksel | 65636 odcieni szarości | TIF, PNG |
24 bit RGB |
3 bajty na piksel (1 kolor to 1 bajt – R,G,B) | 16.77 milionów kolorów Norma dla zdjęć | JPG, TIF, PNG |
32 bit CMYK |
4 bajty na piksel, do druku | Różna liczba kolorów. Jedno oszacowanie – 160 000 kolorów | TIF |
48 bit RGB |
6 bajtów na piksel | 2.81 bilionów kolorów | TIF, PNG |